Nowy numer Forum Narzędziowe OBERON

KULISY FORMUŁY 1 - Wyrównanie stawki



Abplanalp Sp. z o.o. Forum Narzędziowe OBERON

W Formule 1 duży może więcej, a paliwem napędzającym rozwój samochodów są przede wszystkim fundusze sponsorów. Im zamożniejszy zespół, tym lepsze zasoby – zarówno infrastruktura, jak i ludzie. Z takimi narzędziami łatwiej o sukcesy i tworzy się swoiste błędne koło. Doskonałe zaplecze umożliwia walkę o zwycięstwa i mistrzowskie tytuły, co z kolei przekłada się na większe premie finansowe i przyciąga sponsorów, którzy mogą finansować kolejne inwestycje w sprzęt i pracowników.

Abplanalp Sp. z o.o. Forum Narzędziowe Oberon

Mówimy tutaj o prawdziwych fortunach – czołowe zespoły wydawały po kilkaset milionów dolarów rocznie, a po drugiej stronie skali maluczcy operowali budżetami na poziomie grubo poniżej stu milionów. Co ciekawe, na torze dzieliły ich pojedyncze sekundy – ale granica pomiędzy sukcesem i wypełnianiem stawki, z nadzieją na pojedyncze punkty, była trudna do przeskoczenia w rywalizacji, w której liczą się ułamki sekund.

Na szczęście w ostatnich latach wprowadzono szereg zmian w przepisach, dzięki którym najmniejsze zespoły mogą rzucić rękawicę potęgom. Od sezonu 2021 obowiązuje limit budżetowy – początkowo na poziomie 145 milionów dolarów na sezon, teraz obniżony do 140 milionów (plus/minus 1,2 miliona dolarów za każdy wyścig powyżej/poniżej 21 rund – w tym roku planowane są rekordowe 23 wyścigi). To wciąż znacznie więcej niż roczne wydatki większości zespołów, poza największą trójką. Günther Steiner, szef zespołu Haas, podkreśla jednak, że przynajmniej różnice pomiędzy najbogatszymi i resztą stawki zmalały: przedtem przewaga finansowa sięgała 200-300 milionów dolarów, teraz jest dziesięciokrotnie mniejsza.

Ponadto wielkie zespoły musiały dostosować swój styl pracy: rozwiązywanie problemów nie polega już na wydaniu większych sum pieniędzy na badania, projektowanie i produkcję nowych części. Teraz trzeba wykazywać się sprytem – liczy się przede wszystkim jakość, a nie ilość. Spryt, kreatywność i skuteczność – a nie zmasowana siła pieniądza. Do tego dochodzi jeszcze ciekawy system, ułatwiający odrabianie strat przez zespoły z gorszymi wynikami. Limity prac w tunelach aerodynamicznych i przy komputerowych symulacjach obowiązują już od dawna, ale w zeszłym roku wprowadzono ruchomą skalę, zgodnie z którą zespoły zajmujące wyższe miejsca w klasyfikacji, mają mniej możliwości rozwojowych. Z kolei ci, którym ostatnio idzie słabiej, mogą częściej uruchamiać tunel aerodynamiczny i dłużej przesiadywać przed komputerami. To także przekłada się na wyniki na torze.

Abplanalp Sp. z o.o. Forum Narzędziowe Oberon


Mikołaj Sokół
polski dziennikarz i komentator sportowy. Jego specjalnością jest Formuła 1. Od sezonu 2006 regularnie obecny na wyścigach Grand Prix. Od sezonu 2016 komentuje wyścigi Formuły 1 w Eleven Sports. Prowadzi autorską stronę internetową Sokolim Okiem.



W historii Formuły 1 nie brakowało słusznych inicjatyw, które z wielu względów okazywały się niewypałami i wcale nie przynosiły ani poprawy widowiska, ani większego zrównania szans w stawce. Najnowsza rewolucja przyniosła za to powodzenie: kiedy w pierwszych wyścigach sezonu 2022 kierowcy ekipy Haas byli w stanie walczyć na torze z zespołami, które w ostatnich latach były zdecydowanie poza ich zasięgiem, a Kevin Magnussen zdobywał solidne punkty, niejeden kibic prawdziwej rywalizacji uśmiechał się pod nosem. Widok kopciuszka walczącego z hegemonem pokroju Mercedesa ucieszył tych, którzy chcą oglądać jak najwięcej walki – której wyniki wcale nie są z góry określone zasobami finansowymi czy infrastrukturą jej uczestników. Zresztą małe ekipy też mają swoje ważne atuty – Haas dysponuje przecież istotnym zapleczem w postaci obrabiarek, dzięki którym zespół może błyskawicznie i precyzyjnie przygotowywać niezbędne detale, z jakością na poziomie absolutnej czołówki Formuły 1.

Logo Abplanalp Sp. z o.o. Forum Narzędziowe Oberon


Chcesz dowiedzieć się więcej o konkursie? Wejdź na stronę:
www.abplanalp.pl/konkurs-haas-f1
agnieszka.jakubiec@abplanalp.pl